رنگرزی الیاف پشم در ایران

دسته بندی :مقالات آموزشی 18 مرداد 1401 واحد تولید محتوا 119

رنگرزی الیاف پشم در ایران

در رنگرزی الیاف پشم در ایران بیشترین رنگ‌های مورداستفاده در شال ترمه کرمان رنگ‌های نیل، روناس، قرمز دانه، اسپرک، حنا و وسمه است و مهم‌ترین گیاهان رنگ‌زا در رنگرزی الیاف پشم مورداستفاده در شال و فرش ایران، به‌قرار زیر هستند:

روناس در رنگرزی الیاف پشم

روناس گیاهی است خودرو با گلی زرد مایل به سبز که در اکثر نقاط می‌روید و کشت آن نیز امکان‌پذیر است که در رنگرزی الیاف پشم در بازار صنایع دستی به کار می‌رود. ریشه روناس از مایعی اشباع‌شده است که خاصیت جذب اکسیژن و تبدیل آن به یک ماده قرمزرنگ را دارد. خانواده رنگ قرمز از صورتی گلبهی و سرخابی گرفته تا لاکی و ارغوانی تیره از ریشه روناس به دست می‌آید. رنگ به‌دست‌آمده از این گیاه بین پوسته خارجی ریشه و مغز چوبی آن قرار دارد. رنگ پوسته خارجی، قرمز تیره مایل به قهوه‌ای و مغز و ریشه دارای رنگ قرمز روشن است. ریشه روناس را در روزهای آخر پاییز از خاک بیرون می‌آورند و در آفتاب خشک می‌کنند؛ سپس برای اینکه ریشه را از خاک جدا کنند، آن را می‌کوبند.

پوسته خارجی روناس نیز ازجمله رنگ‌های طبیعی است که به کمک املاح فلزی (دندانه‌ها) پشم را رنگ می‌کند. رنگرزی الیاف پشم با پوسته خارجی روناس، بدون استفاده از املاح فلزی (دندانه‌ها) رنگ پشم را کمرنگ و کدر خواهد کرد. در رنگرزی روناس مهم‌ترین عامل، ریشه روناس است. ارزش این گیاه از جهت رنگ، باگذشت دو سال از عمر آن شروع می‌شود و از سال سوم تا سال هفتم ادامه پیدا می‌کند و از سال نهم ارزش رنگ دهی آن به‌کلی از بین می‌رود.

روناس در رنگرزی الیاف پشم

تنوع‌های رنگی روناس

از روناس چهار، پنج‌ساله، رنگ‌های قرمز شاداب و متمایل به سرخ به دست می‌آید، به‌شرط آنکه کلاف‌های رنگ‌شده دست‌کم دو شبانه‌روز در آبی که املاح لازم را داشته باشد بماند. روناس هفت‌ساله، لاکی و ارغوانی آبی‌فام، و روناس سه‌ساله، نارنجی تیره و قرمز آجری پدید می‌آورد. میزان قرمزی رنگ‌های سرخ مایه، مانند رنگ‌های دیگر بستگی به دندانه‌ای دارد که برای جذب شدن در پشم به‌کاررفته است.

کم و کاستی دندانه موجب تغییر رنگ و کمرنگ یا پررنگ شدن در رنگرزی الیاف پشم می‌شود. رنگ دوغی، از خیساندن کلاف‌های رنگ گرفته از روناس در دوغ حاصل می‌شود. پشم هر چه بیشتر در این مایه بماند رنگ قرمز روناسی روشن‌تر می‌شود و به رنگ صورتی می‌گراید. ثمره جوشاندن خامه قرمز روناسی در پیشاب گاو، سرخابی پخته پرمایه‌ای است.

علاوه بر تأثیر دندانه، عمر ریشه روناس نیز در ژرف‌تر شدن رنگ مؤثر است. ریشه روناسی که در مناطق سردسیری می‌روید، لاکی ژرف پرمایه‌ای پدید می‌آورد که از روناس مناطق معتدل و گرمسیری حاصل نمی‌شود، به همین سبب است که رنگ لاکی روناس خراسان و آذربایجان و مناطق سردسیر کرمان و بوانات فارس کیفیت بارز دارد.

اسپرک

اسپرک گیاهی است خودرو و قابل‌کشت که تخم آن را در ماه‌های آخر بهار و اول تابستان در زمین می‌باشند. ماده رنگی که از ساقه و برگ آن به دست می‌آید زرد است، و در ترکیب با نیل، رنگ سبز را در مایه‌های مختلف ایجاد می‌کند. رنگرزی الیاف پشم با اسپرک نیز بدون استفاده از املاح فلزی (دندانه‌ها) نتیجه خوبی به دست نمی‌آورد. به همین منظور دندانه زاج برای به دست آوردن رنگ لیمویی، کرم برای زرد طلایی و زاج و قلع برای رنگ نارنجی بر روی الیاف پشمی به کار می‌رود. رنگ به‌دست‌آمده از اسپرک، نرمی و لطافت خاصی به الیاف پشمی می‌دهد و از ثبات خوبی بهره‌مند‌است.

اسپرک

قرمز دانه

قرمز دانه لاشه حشره‌ای است مشابه پینه‌دوز که به‌صورت قرمز و خاکستری بر روی شاخه درختان خانواده انجیر زندگی می‌کند. این حشره شیره گیاه را می‌مکد و از خود صمغی ترشح می‌کند که خود در آن از بین می‌رود. پس از صاف کردن صمغ، قرمز دانه به‌صورت تجاری به دست می‌آید. قرمز دانه که درگذشته در ایران لاک نامیده می‌شده با دندانه‌های مختلف، پشم را به رنگ‌های قرمز روشن تا قرمز مایل به بنفش درمی‌آورد، مثلاً با دندانه بیکرومات، پشم را قرمز مایل به بنفش می‌کند.

سیرترین رنگ در رنگرزی الیاف پشم، از ترکیب ۱۰ درصد رنگ و 3 درصد اسید اگزالیک در روی خامه پشمی که قبلاً با ۲ درصد بیکرومات کلسیم شده است به عمل می‌آید. قرمز دانه از رنگ‌های گران است که اغلب برای سودجویی با شن‌های نرم و سفیداب شیخ به وزن آن می‌افزایند.

قرمز دانه

نیل

نیل ریشه همه رنگ‌های آبی، از آسمانی و فیروزه‌ای تا لاجوردی و سورمه‌ای است. این رنگ از قدیمی‌ترین مواد رنگ دار است که در رنگرزی الیاف پشم به کار می‌رود. رنگ آبی از تخمیر برگه‌ای گیاه به دست می‌آید. بدین ترتیب که شاخه‌های برگ‌دار گیاه را می‌چینند و در مقداری آب می‌گذارند تا کاملاً تجزیه و تخمیر شود سپس خمیری را که در ظرف شکل‌گرفته است، پس از خشک‌کردن کاملاً آسیاب می‌کنند. نیل، ثبات بسیار خوبی در مقابل نور دارد. برای به دست آوردن رنگ نیلی سیر، بعد از خشک‌کردن پشم رنگ‌شده در مجاورت هوا و شست‌وشو، دوباره آن را در رنگ قرار می‌دهند.

نیل پرطاووسی زمانی در کرمان کشت می‌شد، ولی امروزه از هند و سایر کشورها وارد می‌شود. خوب درآمدن یکرنگ آبی بستگی به مرغوبیت پشم و نیز آب مصرفی آن دارد، زیرا محلول نیل به‌آسانی جذب پشم نمی‌شود و اگر جذب شود پایدار می‌ماند، حال‌آنکه نیل در الیاف نخی ثبات و قرار نمی‌گیرد. کیفیت نیل نیز در ارائه رنگ موردنظر بی‌تأثیر نیست، به‌طوری‌که نیل مورداستفاده اگر به‌اندازه کافی رسیده و پخته نباشد، رنگ دلخواه از آن حاصل نمی‌شود.

نیل

گندل

گندل گیاهی است که در مناطق مرکزی و خصوصاً ناحیه بختیاری می‌روید و از آن رنگ زرد روشن مایل به سبز به دست می‌آید که در رنگرزی الیاف پشم به کار گرفته می‌شود. بیشتر از هر گیاه مازو جدار برای به دست آوردن رنگ‌های خاکستری و تیره از آن استفاده می‌شود و مقدار ماده مازوجی در آن به ۴۰ درصد می‌رسد.

گندل

پوست انار

پوست انار از خشک‌شده و کوبیده آن، رنگ زرد تیره به دست می‌آید و از مخلوط آن با اسپرک، رنگ زرد نارنجی و با روناس رنگ‌های مختلف از قهوه‌ای سرخ تا خرمایی به وجود می‌آید. پوست انار همراه با کربنات سدیم درگذشته برای رنگرزی الیاف پشم به کار می‌رفت. رنگرزی بدون دندانه نیز می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد ولی ثبات آن رضایت‌بخش نیست.

پوست انار

جفت

ماده جفت، پوست درختان بلوط است. رنگ شتری به‌دست‌آمده از آن با پوست انار، رنگ قهوه‌ای سیر را می‌دهد. جفت دارای مواد مازوجی است. این مواد دارای حساسیت فوق‌العاده در برابر آهن هستند که با این دندانه رنگ‌های تیره خاکستری به دست می‌آید. مواد قلیایی رنگ محلول را تیره و مایل به قهوه‌ای، و با استات مس رسوب نارنجی‌رنگ تولید می‌کند. همچنین زاج سفید، رنگ محلول را شفاف و ایجاد رسوب می‌کند.

مازو

مازو ماده‌ای غده‌ای شکل است که بر روی درخت بلوط ظاهر می‌شود. این غده‌ها در حقیقت به‌طور غیرمعمول بر روی شاخه و برگ انواع مخصوصی از درختان رشد می‌کند. غده‌های موردنظر که به دلیل وجود حشره‌ای به وجود می‌آیند اسباب ترشح محرک‌های شیمیایی می‌شوند. مازو به‌عنوان یک ماده رنگرزی الیاف پشم، رنگ‌های قهوه‌ای، خاکستری و سیاه را ایجاد، و با زاج سفیدرنگ موشی یا نیلی تولید می‌کند.

مازو

پوست گردو

پوست گردوی تازه را در محلی تاریک در آب خیس می‌کنند تا رنگ آن خارج شود. در رنگرزی الیاف پشم با پوست گردو به دندانه نیازی نیست، اما هر نوع دندانه‌ای که روی الیاف به‌کاربرده شود، رنگ پررنگ و شفاف‌تری حاصل خواهد کرد. رنگ شتری به‌دست‌آمده از پوست گردو چنانچه با زاج سیاه و براده آهن مخلوط شود رنگ سیاه را به دست می‌دهد.پ

پوست گردو

سماق

سماق برگ و جوانه‌های نورس گیاه سماق حاوی مقدار زیادی تانن (جوهر مازو) است و از آن رنگ خرمایی تا قهوه‌ای سیر به دست می‌آید. دندانه زاج برای دستیابی به رنگ خرمایی روشن و سولفات برای تهیه رنگ خاکستری موردنیاز خواهد بود.

سماق

بقم

بقم (بکم) در زبان فارسی به نام‌های چوب هند، چوب کالو یا چوب سرخ شناخته می‌شود. بقم درخت نسبتا بزرگی با چوب بسیار سخت است. گرچه استفاده از رنگ‌های نباتی با ورود رنگ‌های شیمیایی تا حدودی متوقف شد اما این درخت، به خاطر ثبات رنگش و قیمت اندکش برای مدت مدیدی مورداستفاده قرار گرفت. زیرپوست این درخت در جوانی و تازگی قرمزرنگ است، وقتی‌که در مجاورت هوا قرار می‌گیرد عامل رنگ کننده‌اش که هماتین نام دارد به «هماتیوکسیلین» تبدیل می‌شود و رنگ قهوه‌ای تیره ایجاد می‌کند.

قدرت رنگ‌آمیزی بقم آن‌قدر زیاد است که اگر قطعه کوچکی از آن در دهان قرار گیرد بزاق را قرمز می‌کند. شدت رنگ بقم با توجه به سن و نژاد درخت متفاوت است. اسیدها، بقم را قرمز و قلیایی‌ها آن را ارغوانی می‌سازند. بعضی از قلياها مانند سود سوزآور و آمونیاک ایجاد رسوب آبی‌رنگ می‌کند به همین علت این روش ساده برای تشخیص رنگ بقم به کار گرفته می‌شود. دندانه کرم با بقم ایجاد آبی تیره می‌کند درحالی‌که سولفات آهن و سولفات مس هر دورنگ سیاه ایجاد می‌کنند.

بقم

روش‌های استفاده از بقم در رنگرزی الیاف پشم

بقم رنگی است که می‌توان قبل و یا بعد از عمل رنگرزی الیاف پشم، آن را دندانه داد. اگر قبل از رنگ کردن با دندانه ترکیب شود این ماده ثابت‌کننده مخلوطی از سولفات آهن یا سولفات مس به مقدار آن معمولاً حدود ۵ درصد سولفات آهن و ۲ درصد سولفات مس خواهد بود.

کلاف‌ها را در محلول به مدت یک ساعت می‌جوشانند و شبانه آن را آویزان می‌کنند و روز بعد آن را می‌شویند و در محلول بقم رنگ می‌کنند. اضافه کردن اسپرک به محلول، رنگی ایجاد می‌کند که خیلی نزدیک به سیاه است. مقدار چوب سرخ در این محلول معمولاً ۴۰۰ تا ۵۵۰ گرم برای هر کیلو پشم است و مقدار اسپرک که در آن به کار می‌رود کمتر از ۵۰ گرم است.

درروش دیگر (اضافه کردن دندانه بعد از رنگ کردن) پشم شسته شده را در ظرف رنگ جوشان که حاوی حدود ۵۰ درصد وزن پشم بقم و ۱۰-۱۵ درصد اسپرک باشد داخل می‌کنند. پشم به مدت یک ساعت و نیم در این ظرف می‌جوشد و بعدازآنکه حرارت ظرف کم شد حدود ۵ درصد زاج سیاه و ۲ درصد کات‌کبود به آن اضافه می‌شود و ترکیب را باهم مخلوط می‌کنند تا مواد شیمیایی در هم حل شوند. سپس در مدت یک ساعت درجه حرارت را به نقطه‌جوش می‌رسانند و پشم بعد از نیم ساعت جوشانیدن حاضر می‌شود.

برگ وسمه

وسمه، گیاهی است بسیار شبیه به نیل که عمر دوساله دارد. در ایران در آخر بهار آن را جمع‌آوری می‌کنند و چون قدرتش در رنگرزی نصف نیل و ازلحاظ کیفیت نیز پایین‌تر از آن است، بسیاری از رنگرزان آن را برای پرورش باکتری به کار می‌برند و به خاطر ارزانی‌اش در ایران به‌جای نیل استفاده می‌شود.

برگ وسمه

گلرنگ

گلرنگ، گیاهی است که در بسیاری از نقاط کاشته می‌شود که در کرمان به آن گل خشت، در اصفهان کاشغه، در یزدگل کاردک و در آذربایجان به آن تاپوله می‌گویند. این گیاه در سال یک متر رشد می‌کند. ماده رنگ کننده‌اش (زرد مایل به سرخ) بیشتر در تخمدان‌های گل وجود دارد که بعد از آسیاب کردن با به کار بردن قلیایی مثل پتاس محلول رنگ آماده می‌شود.

دیگر گیاهان رنگ دار رنگرزی الیاف پشم

باید متذکر شد که استفاده از گیاهان به‌عنوان منبع رنگرزی الیاف پشم فقط منحصر به رنگ‌های نباتی فوق نیست و در هر شهر و دهکده‌ای از تمام گیاهان موجود استفاده می‌کنند و احتمالاً بیشتر از گیاهان وحشی محل سود می‌جویند. گیاهان ذیل از آن جمله‌اند:

  1. قنطال: در منطقه بختیاری ایران می‌روید و برگ‌ها و شاخه‌هایش برای ایجاد رنگ زرد روشن به کار می‌رود.
  2. جاشر: خیلی شبیه قنطال است و در منطقه فارس یافت می‌شود.
  3. شیر ماسه: نوعی علف است که در تمام مناطق ایران به هنگام بهار می‌روید.
  4. وله: ریشه یک بوته وحشی است که محل درستش ناشناخته است.

گندم، نخود، برگه‌ای چای، پوست پیاز خشک‌شده، پوست خشخاش، گل ختمی، زرشک و شاخه‌های زرشک نیز درجاهای مختلف به‌کاربرده می‌شوند. بلوط و همین‌طور پوست خشخاش چون رنگ‌های نزدیک به سیاه ایجاد می‌کنند، اکثراً در رنگرزی الیاف پشم مورداستفاده هستند. آن‌ها با دندانه‌های رنگی نیل در رنگ کردن پشم به‌کاربرده می‌شوند و معمولاً رنگ آبی تیره به پشم می‌دهند.

رنگرزی الیاف پشم سنتی ایران شگفت‌انگیزترین هنر ایران

رنگرزی سنتی ایران یکی از شگفت‌انگیزترین هنرهای ایران‌زمین است. هنرمندان رنگرز با استفاده از تعداد محدودی رنگ گیاهی بیش از صدها نوع رنگ و تنالیته رنگی خلق می‌کنند؛ بنابراین رنگرزی سنتی ایران یکی از افتخارات هنر ایران به شمار می‌آید که در کیفیت تمام منسوجات سنتی ایران اعم از قالی، گلیم، بافته‌های سنتی مانند زری‌بافی، ترمه‌بافی، مخملبافی، کاربافی، زیلوبافی، دارایی بافی، شعربافی، شمدبافی و سایر صنایع دستی و هنر های سنتی دخیل است.

ریسه‌های پشم و کرکی که در صنایع شال‌بافی کرمان مورداستفاده قرار می‌گرفت از ظرافت بالایی برخوردار بود. کرک‌های مرغوب کرمان که در بافت شال‌های هفت‌رنگ عصر ناصری به کار گرفته می‌شد آن‌چنان تلألؤ و درخشندگی بالایی داشت که بسیاری از محققان خارجی به‌اشتباه آن‌ها را ابریشم دانسته‌اند. رنگ‌های درخشان و متنوع این شال‌ها همگی از طبیعت کرمان الهام گرفته و نشان‌دهنده طبیعت مادی و معنوی این سرزمین است..

رنگرزی پشم کرمان

ریسه‌های آماده‌شده از کرک و پشم مرغوب کرمانی قبل از رنگرزی الیاف پشم باید سفیدگری شوند. هرچند که الیاف کرمانی سفید و درخشان هستند اما برخی از رنگ‌های اضافی و مواد چربی که پس از شست‌وشو از آن جدا نشده رنگ پشم را مقداری به زردی متمایل می‌کند. روش‌های از بین بردن عیوب پشم به شرح زیر است:

1-      سفیدگری

در رنگرزی الیاف پشم برای از بین بردن این عیب، سفیدگری الیاف صورت می‌پذیرد. در قدیم برای سفید کردن الیاف پشم و کرک آن‌ها را از شب تا صبح بر روی چمن پهن می‌کردند تا بر روی آن‌ها شبنم نشیند. وقتی آفتاب طلوع می‌کرد شبنم تبخیر شده، رنگ الياف نیز تقریباً به سفیدی متمایل می‌شد. این عمل را چندین شب تکرار می‌کردند تا اینکه رنگ الياف پشمی به‌طور کامل سفید شود. علت احتمالی این پدیده واکنش گازکربنیک ساطع‌شده از گیاهان در شب و ترکیب آن با شبنم است. این ترکیب به‌دست‌آمده احتمالاً اسیدکربنیک است که خاصیت سفیدکنندگی دارد.

2-      خیساندن پشم

روش دیگری نیز در سفیدگری پشم رایج بوده است. در این روش ابتدا الیاف پشمی به مدت چند ساعت خیسانده می‌شد. سپس الیاف را بر روی قفسه‌های مشبک در داخل یک اتاق قرار می‌دادند. این اتاق کاملاً دربسته بود و فقط یک روزنه در بالا برای خروج گازها و یک محفظه و مدخل در پایین داشت. در داخل این محفظه مقداری گوگرد و یا مشتقات آن سوزانده می‌شد. بخارهای حاصل از سوختن گوگرد با رطوبت پشم ترکیب‌شده، موجب سفید شدن الياف می‌شد.

این فرایند در حدود پنج روز طول می‌کشید یعنی الیاف درون اتاق دربسته به مدت پنج روز در مقابل بخار گوگرد قرار می‌گرفتند. اگر مقدار گوگرد مورداستفاده زیاد می‌شد زمان سفیدگری کوتاه‌تر شده، الياف سفیدتر می‌شدند اما به‌محض قرار گرفتن الیاف در معرض فلزات لکه‌هایی بر روی الیاف ایجاد می‌شد که خوشایند نبود. این عیب باکم کردن مقدار گوگرد و افزایش زمان برطرف می‌شد. روش فوق برای سفیدگری پشم در ایران کاربرد فراوان داشت.

الياف سفید شده هم‌اکنون آمادگی رنگ‌پذیری بیشتری دارند و رنگ به‌دست‌آمده به دلیل سفید بودن الیاف درخشان تر و خالص‌تر خواهد بود. قبل از رنگرزی، الیاف به مدت یک ساعت در آب خیسانده می‌شود تا الیاف به مقدار کافی آب جذب کنند و متورم شوند. تورم الياف رنگ‌پذیری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

حمام رنگ

عملیات رنگرزی الیاف پشم با واردکردن ریسه‌های پشم و کرک در حمام رنگ آغاز می‌شود. اما باید توجه داشت که اگر لیف پشم ساعت‌ها در محلول رنگ و آب قرار بگیرد به مقدار کافی رنگ جذب نخواهد کرد؛ علاوه بر این، همین مقدار رنگ ثبات کافی نخواهد داشت. برای ایجاد ثبات رنگی از موادی تحت عنوان دندانه استفاده می‌شود. دندانه‌ها مواد شیمیایی هستند که باعث ایجاد پیوند بین الیاف و ذرات رنگی می‌شوند. دندانه کردن الياف به سه صورت زیر انجام می‌شود:

  • دانه کردن قبل از رنگرزی: در برخی از رنگ‌ها عملیات دندانه کردن قبل از رنگرزی صورت می‌پذیرد. این فرایند را اصطلاحاً مازوکردن می‌نامند.
  • دندانه کردن در حین رنگرزی: در رنگرزی با بیشتر رنگ‌زاهای گیاهی از این روش استفاده می‌شود.
  • دندانه کردن بعد از رنگرزی: در این روش برخی از رنگ‌ها بعد از رنگرزی دندانه می‌شوند.

مهم‌ترین دندانه‌های مورداستفاده در صنایع رنگرزی سنتی ایران، زاج سفید سولفات پتاسیم، آلومینیوم، زاج سیاه، سولفات آهن و زاج سبز یا سولفات مس است.

با اضافه شدن دندانه به حمام رنگ و قرار دادن ریسه‌های پشمی و کرکی در این حمام، رنگرزی آغاز می‌شود. عواملی ازجمله غلظت رنگ، نوع دندانه، میزان PH محیط و زمان رنگرزی می‌تواند درشدت رنگ الیاف مؤثر باشد.

ترکیب چندرنگ گیاهی و به دست آوردن رنگ‌های جدید یکی از روش‌های بالا بردن تنوع رنگی در رنگرزی سنتی ایران است. مواد گیاهی و معدنی مختلف نیز قادرند رنگ‌ها و رنگ مایه‌های متنوعی را ایجاد کنند. برخی از مهم‌ترین رنگ‌های مورداستفاده در شال و قالی ایران در جدول زیر آمده است:

رنگرزی الیاف پشم رنگرزی الیاف پشم رنگرزی الیاف پشم رنگرزی الیاف پشم

برای مطالعه در مورد لوازم بافت شال به مقاله مرتبط مراجعه کنید.

موارد زیر را حتما بخوانید:

شرایط ارسال دیدگاه

هدف از ایجاد بخش نظرات در چارسینو، اشتراک‌گذاری تجربه‌ی خرید و کاربری محصولاتی است که به فروش می‌رسد. در این بخش، هر کاربر مجاز است در چهارچوب شرایط و قوانین سایت، نظرات خود را به اشتراک بگذارد و پس از بررسی کارشناسان تایید، نظرش را روی سایت مشاهده کند. بدیهی است که اگر قوانین سایت در نظرات کاربری رعایت نشود، تایید نمی‌شوند و در نتیجه در سایت به نمایش درنمی‌آیند. چارسینو در قبال درستی یا نادرستی نظرات منتشرشده در این قسمت، هیچگونه مسئولیتی ندارد. نمایش نظرات کاربران در سایت بههیچ‌وجه به معنی تایید فنی چارسینو درباره‌ی محتویات نظر نیست؛ لذا از کاربران محترم تقاضا می‌شود، نظرات را اصل و پایه‌ی انتخاب و تصمیمگیری خود قرار ندهند.

۱. فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش از حد معمول، کشیدن حروف یا کلمات، استفاده‌ی مکرر از یک حرف یا کلمه، شکلک و اموجی در متن خودداری کنید.

۲. برای نظر یا نقد و بررسی خود عنوانی متناسب با متن انتخاب کنید. یک عنوان خوب کاربران را برای خواندن نظر شما ترغیب خواهد کرد.

۳. نقد کاربران باید شامل قوت‌ها و ضعف‌های محصول در استفاده‌ی عملی و تجربه‌ی شخصی باشد و مزایا و معایب به‌صورت خلاصه و تیتروار در محل تعیین‌شده درج شود. لازم است تا حد ممکن از مبالغه و بزرگ‌نمایی مزایا یا معایب محصول خودداری کنید.

۴. نقد مناسب، نقدی است که فقط معایب یا فقط مزایا را در نظر نگیرد؛ بلکه به‌طور واقع‌بینانه معایب و مزایای هر محصول را در کنار هم بررسی کند.

۵. با توجه به تفاوت در سطح محصولات مختلف و تفاوت عمده در قیمت‌های آن‌ها، لازم است نقد و بررسی هر محصول با توجه به قیمت آن صورت گیرد؛ نه به‌صورت مطلق.

۶. جهت احترام‌گذاشتن به وقت بازدیدکنندگان سایت، لازم است هنگام نوشتن نقد، مطالب غیرضروری را حذف کرده و فقط مطالب ضروری و مفید را در نقدتان لحاظ کنید.

۷. با توجه به ساختار بخش نظرات، از سوال‌کردن یا درخواست راهنمایی در این بخش خودداری کرده و سوال یا درخواست راهنمایی خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید.

۸. کاربران ارسال‌کننده‌ی نظر موظف‌اند از ادبیات محترمانه استفاده کرده و از توهین به دیگر کاربران یا سایر افراد پرهیز کنند. بدیهی است هرگونه توهین به فرد یا افراد و استفاده از کلمات نامناسب، باعث تاییدنشدن نظر کاربر می‌شود.

۹. قسمت نظرات سایت، با تالارهای گفت‌وگو (فروم) متفاوت است؛ لذا برای حفظ ساختار، مباحث خارج از چهارچوبی که حالت بحث و گفت‌وگو دارد، تایید نخواهد شد.

۱۰. تمام کاربران حق دارند نظرات خود را به شرط رعایت قوانین، در سایت منتشر کنند؛ لذا حتی اگر نظری را به دور از واقعیت، جانب‌دارانه یا اشتباه یافتید، نباید نظردهنده را مخاطب قرار دهید یا از وی انتقاد کنید. هر کاربر تنها می‌تواند نظر خود را عنوان کرده و قضاوت را به خوانندگان نظرات واگذار کند.

۱۱. از طریق نمودار تغییر قیمت در سایت می‌توانید از تغییرات قیمت آگاه شوید؛ لذا به‌هیچ‌وجه در بخش نظرات مبلغ «قیمت» را ذکر نکرده، درباره‌ی آن سؤال نکنید و نظری ندهید.

۱۲. در نظرات خود، از بزرگ‌نمایی یا اغراق درباره‌ی قوت‌ها یا ضعف‌های محصول خودداری کنید. بدیهی است تا حد ممکن هرگونه نظر مبالغه‌آمیز یا به دور از واقعیت تایید نخواهد شد.

۱۳. با توجه به مسئولیت سایت در قبال لینک‌های موجود در آن، نباید لینک سایت‌های دیگر را در نظرات خود ثبت کنید. دقت داشته باشید تا جای ممکن از هرگونه لینک‌دادن (فرستادن) دیگر کاربران به سایت‌های دیگر و درج ایمیل یا نام کاربری شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.

۱۴. تنها نظراتی تایید خواهند شد که مرتبط با محصول موردنظر باشند؛ لذا بحث‌های متفرقه و غیرمرتبط با محصول را مطرح نکنید.

۱۵. کاربران می‌توانند نقد خود به هر بخش از چارسینو را در قسمت مربوط اعلام کنند؛ لذا هیچ‌گونه نقدی را درباره‌ی سایت یا خدمات آن در قسمت نظرات ننویسید.

۱۶. توجه داشته باشند، مسائلی را که از آن اطمینان ندارید، به‌هیچ‌وجه در نظرات ثبت نکنید؛ همچنین از بازنشر شایعات یا اطلاعات غیرمطمئن درباره‌ی محصولات جدا خودداری کنید.

۱۷. بهتر است مطالبی در این بخش ثبت شود که برای بازدیدکنندگان سایت مفید باشد؛ لذا از بیان هرگونه مطالب شخصی، غیرمرتبط یا غیرضروری در این بخش پرهیز کنید.

۱۸. لازم است نظرات خود را به صورت نگارشی ثبت کرده و از کوتاه‌کردن کلمات یا استفاده از ادبیات محاوره تا جای ممکن خودداری کنید. استفاده از ادبیات نوشتاری که قابلیت نمایش در سایت را داشته باشد، لازمه‌ی تایید نظرات کاربران است.

 

شرایط ارسال پرسش یا پاسخ:

·         بهتر است پرسش و پاسخ کوتاه و مختصر باشد؛ زبان و رسم‌الخط فارسی و اسلوب نگارش هم در آن رعایت شده باشد.

·         برای آگاهی از تغییرات قیمت از نمودار تغییر قیمت در سایت استفاده کنید و به‌هیچ‌وجه در بخش پرسش و پاسخ در مورد «قیمت» نپرسید.

·         از پرسش و پاسخ درباره‌ی آدرس سایر فروشگاههای فیزیکی یا اینترنتی و استفاده از لینک خودداری کنید.

·         پرسش خودتان را فقط یک بار و زیر محصول موردنظرتان بنویسید.

·         از ثبت اطلاعات شخصی از قبیل ایمیل، شماره تماس و نام کاربری شبکههای اجتماعی در بخش پرسش و پاسخ پرهیز کنید.

·         توجه داشته باشید که نظر یا پرسش و پاسخ فقط باید در رابطه با کالا باشد، بنابراین برای پیگیری یا سوال درباره سفارش یا استفاده از خدمات پس از فروش از طریق فرم صفحه “تماس با ما” با انتخاب موضوع پیگیری سفارش یا خدمات پس از فروش، سوال یا درخواست خود را مطرح کنید.

·         برای ارسال سایر درخواست‌ها یا پیشنهادهای خود نیز از فرم صفحه تماس با ما استفاده کنید یا به info@charsino.com  ایمیل ارسال کنید. همچنین انتقاد یا شکایت خود را به ایمیل آدرس complaint@charsino.com  ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: